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      Der deutsche Sydney Swallow Questionnaire : Reliabilität und Validität bei Patienten mit oropharyngealer Dysphagie Translated title: The German Sydney Swallow Questionnaire : Reliability and validity in patients with oropharyngeal dysphagia

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          Abstract

          Hintergrund

          Der Sydney Swallow Questionnaire (SSQ) ist ein patientenbasierter Fragebogen zur Erhebung von subjektiven Beschwerden oropharyngealer Schluckstörungen unterschiedlicher Ursachen, mit starker inhalts-, konstrukt-, diskriminativer und prädiktiver Validität.

          Ziel der Arbeit/Fragestellung

          Ziel dieser Arbeit war die Überprüfung der Reliabilität und Validität der deutschen Fassung des Sydney Swallow Questionnaire (SSQ-G).

          Material und Methode

          In einer Kreuzvalidierungsstudie füllten 48 erwachsene deutschsprachige Patienten (12 Frauen/36 Männer) mit neurogen ( n = 16), strukturell ( n = 16) und funktionell ( n = 16) bedingten Schluckstörungen den deutschen SSQ‑G und MD Anderson Dysphagia Inventory (MDADI) aus. Die Reliabilität des SSQ‑G wurde anhand der internen Konsistenz mittels Cronbach‑α berechnet. Die Überprüfung der Kriterien- und der Konstruktvalidität erfolgte durch eine Kreuzvalidierung mittels Spearman-Korrelationskoeffizient.

          Ergebnisse

          Die interne Konsistenz des SSQ‑G war mit Cronbach-α = 0,94 exzellent. Die SSQ-G-Fragen 1 und 17 wiesen mit MDADI-Frage 1 einen moderat signifikanten bzw. hochsignifikanten Korrelationskoeffizienten von −0,43 und −0,45 auf ( p < 0,5; p < 0,001). Zwischen Fragen 8, 11 und 12 des SSQ‑G und Fragen 7, 13 und 10 des MDADI lag mit Korrelationen von −0,48 bis −0,55 ein mittlerer bis starker hochsignifikanter Zusammenhang vor ( p < 0,001). Somit wurden die Reliabilität, die Kriteriums- und Konstruktvalidität statistisch bestätigt.

          Schlussfolgerung

          Mit der deutschen Version des SSQ (SSQ-G) können funktionsspezifische Schluckbeschwerden reliabel und valide erfasst werden. In Kombination mit Fragenbögen zur symptomspezifischen Lebensqualität wie dem MDADI ist somit eine differenziertere klinische Analyse von Schluckbeschwerden möglich.

          Zusatzmaterial online

          Die Online-Version dieses Beitrags (10.1007/s00106-021-01000-9) enthält die deutsche Fassung des Sydney Swallow Questionnaire. Beitrag und Zusatzmaterial stehen Ihnen auf www.springermedizin.de zur Verfügung. Bitte geben Sie dort den Beitragstitel in die Suche ein, das Zusatzmaterial finden Sie beim Beitrag unter „Ergänzende Inhalte“.

          Translated abstract

          Background

          The Sydney Swallow Questionnaire (SSQ) is a self-report inventory assessing subjective symptoms of oropharyngeal dysphagia with strong content, construct, discriminant, and predictive validity and test–retest reliability in a range of patient populations.

          Objective

          The main aim of this work was to assess the validity and reliability of the German version of the SSQ (SSQ-G).

          Materials and methods

          In a cross-validation study, 48 adult German-speaking patients (12 women, 36 men) with neurogenic ( n = 16), structural ( n = 16), and functional ( n = 16) oropharyngeal dysphagia were assessed with the SSQ‑G and the MD Anderson Dysphagia Inventory (MDADI). Cronbach’s α was applied to assess the reliability. Criteria and construct validity were investigated using the Spearman correlation coefficient.

          Results

          With Cronbach’s α = 0.94, the internal consistency of the SSQ‑G was excellent. The SSQ‑G questions 1 and 17 showed a moderately significant and highly significant correlation coefficient of −0.43 and −0.45, respectively, with MDADI question 1 ( p < 0.5, p < 0.001). Between questions 8, 11, and 12 of the SSQ‑G and questions 7, 13, and 10 of the MDADI, coefficients of −0.48 to −0.55 showed a moderate to strong highly significant correlation ( p < 0.001). Thus, the reliability and criterion and construct validity were statistically confirmed.

          Conclusion

          The German version of the SSQ (SSQ-G) allows a reliable and valid assessment of functional swallowing difficulties. In combination with questionnaires on symptom-specific quality of life, such as the MDADI, a more differentiated clinical analysis of swallowing problems is thus possible.

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          Most cited references31

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          Guidelines for the Process of Cross-Cultural Adaptation of Self-Report Measures

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              Validity and reliability of the Eating Assessment Tool (EAT-10).

              The Eating Assessment Tool is a self-administered, symptom-specific outcome instrument for dysphagia. The purpose of this study was to assess the validity and reliability of the 10-item Eating Assessment Tool (EAT-10). The investigation consisted of 4 phases: 1) line-item generation, 2) line-item reduction and reliability, 3) normative data generation, and 4) validity analysis. All data were collected prospectively. Internal consistency was assessed with the Cronbach alpha. Test-retest reliability was evaluated with the Pearson product moment correlation coefficient. Normative data were obtained by administering the instrument to a community cohort of healthy volunteers. Validity was assessed by administering the instrument before and after dysphagia treatment and by evaluating survey differences between normal persons and those with known diagnoses. A total of 629 surveys were administered to 482 patients. The internal consistency (Cronbach alpha) of the final instrument was 0.960. The test-retest intra-item correlation coefficients ranged from 0.72 to 0.91. The mean (+/- SD) EAT-10 score of the normal cohort was 0.40 +/- 1.01. The mean EAT-10 score was 23.58 +/- 13.18 for patients with esophageal dysphagia, 23.10 +/- 12.22 for those with oropharyngeal dysphagia, 9.19 +/- 12.60 for those with voice disorders, 22.42 +/- 14.06 for those with head and neck cancer, and 11.71 +/- 9.61 for those with reflux. The patients with oropharyngeal and esophageal dysphagia and a history of head and neck cancer had a significantly higher EAT-10 score than did those with reflux or voice disorders (p <0.001). The mean EAT-10 score of the patients with dysphagia improved from 19.87 +/- 10.5 to 5.2 +/- 7.4 after treatment (p <0.001). The EAT-10 has displayed excellent internal consistency, test-retest reproducibility, and criterion-based validity. The normative data suggest that an EAT-10 score of 3 or higher is abnormal. The instrument may be utilized to document the initial dysphagia severity and monitor the treatment response in persons with a wide array of swallowing disorders.
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                Author and article information

                Contributors
                joerg.bohlender@usz.ch
                Journal
                HNO
                HNO
                Hno
                Springer Medizin (Heidelberg )
                0017-6192
                1433-0458
                19 February 2021
                19 February 2021
                2021
                : 69
                : 12
                : 969-977
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.7400.3, ISNI 0000 0004 1937 0650, Abteilung Phoniatrie und Klinische Logopädie, Klinik für Ohren‑, Nasen‑, Hals- und Gesichtschirurgie, Universitätsspital Zürich, , Universität Zürich, ; Frauenklinikstrasse 24, 8091 Zürich, Schweiz
                [2 ]GRID grid.7400.3, ISNI 0000 0004 1937 0650, Universität Zürich, ; Zürich, Schweiz
                Article
                1000
                10.1007/s00106-021-01000-9
                8613080
                33608794
                e08eb86c-0a8b-42e5-8a5a-b4c00067daee
                © The Author(s) 2021

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                History
                : 18 November 2020
                Funding
                Funded by: University of Zurich
                Categories
                Originalien
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                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021

                schluckstörung,oropharyngeale dysphagie,gesundheitsbezogene lebensqualität,funktioneller gesundheitsstatus,patient-reported outcome measure,dysphagia,oropharyngeal dysphagia,functional health status,health-related quality of life (hrqol),patient-reported outcome measures

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