28
views
0
recommends
+1 Recommend
1 collections
    0
    shares
      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found
      Is Open Access

      Golpes mediáticos y desinformación en la era digital. La guerra irregular en América Latina Translated title: Media Coups and Disinformation in the Digital Era. Irregular War in Latin America

      research-article

      Read this article at

      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Resumen Este artículo reflexiona acerca del papel que tienen los medios de comunicación y las redes sociales en el fenómeno de los “golpes mediáticos” en América Latina. Para ello, se explora el modelo de propaganda a través del análisis de cuatro casos relevantes de manipulación y desinformación en la región: los casos de Venezuela, México, Brasil y Ecuador. La principal conclusión a la que se llegó es que es necesario regular el sistema de medios tradicional y digital en pro de la democracia y la paz para impedir la desinformación y los golpes mediáticos.

          Translated abstract

          Abstract This article reflects on the role of the media and social networks in the phenomenon of “media coups” in Latin America. To this end, the propaganda model is explored through the analysis of four relevant cases of manipulation and disinformation in the region: those of Venezuela, Mexico, Brazil and Ecuador. The main conclusion reached is that it is necessary to regulate the traditional and digital media system for democracy and peace to prevent disinformation and “media coups”.

          Related collections

          Most cited references75

          • Record: found
          • Abstract: not found
          • Article: not found

          Measuring political polarization: Twitter shows the two sides of Venezuela

            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: not found
            • Book: not found

            The net dillusion: How not to liberate the world

              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: found
              Is Open Access

              Activismo mediático y criminalización de la protesta: medios y movimientos sociales en México

              La cualidad escénica de la protesta social la hace vulnerable a la omisión o a la tergiversación mediática. El recurso a la violencia que siempre seduce a las pantallas lleva a la criminalización y a la represión. En este artículo se reflexiona sobre las diversas reacciones de los movimientos sociales mexicanos recientes frente a la omisión mediática; se revisan algunos ejemplos de cómo los grandes medios criminalizan o tergiversan las protestas; y se analizan algunas experiencias de comunicación alternativa de los movimientos sociales, todo ello a partir de las voces de quienes han participado activamente en estos procesos.
                Bookmark

                Author and article information

                Journal
                comso
                Comunicación y sociedad
                Comun. soc
                Universidad de Guadalajara, Departamento de Estudios de la Comunicación Social (Guadalajara, Jalisco, Mexico )
                0188-252X
                2020
                : 17
                : e7604
                Affiliations
                [1] Andalucía orgnameUniversidad de Sevilla Spain fcompoliticas@ 123456gmail.com
                [2] Andalucía orgnameUniversidad de Sevilla Spain ssolamorales@ 123456us.es
                Article
                S0188-252X2020000100121 S0188-252X(20)01700000121
                10.32870/cys.v2020.7604
                f578783c-f79e-4b51-abac-c16354206367

                This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

                History
                : 16 September 2019
                : 19 February 2020
                Page count
                Figures: 0, Tables: 0, Equations: 0, References: 75, Pages: 0
                Product

                SciELO Mexico

                Categories
                Temática general

                media,disinformation,media coups,América Latina,redes sociales,medios de comunicación,desinformación,Latin America,social Networks,golpes mediáticos

                Comments

                Comment on this article