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      Digitale Mediennutzung und psychische Gesundheit bei Adoleszenten – eine narrative Übersicht Translated title: Digital media use and mental health in adolescents—a narrative review

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          Abstract

          Chancen und Gefahren digitaler Medien, vor allem im Hinblick auf Kinder und Jugendliche, sind gegenwärtig häufiger Gegenstand von familiären, schulischen und gesellschaftlichen Debatten.

          Digitale Plattformen können die Bewältigung adoleszenter Entwicklungsaufgaben durch Spiele, sozialen Austausch, Kommunikation, Kontaktförderung, Lernen und Gesundheitsförderung unterstützen sowie zur Unterhaltung dienen. In Deutschland verfügen nahezu alle Jugendlichen über ein eigenes Smartphone. Während der COVID-19-Pandemie wurde eine Intensivierung der Nutzung digitaler Spiele, sozialer Medien und Streaming-Angebote durch Adoleszente beobachtet. Der Kontakt mit altersunzensierten Inhalten wie die Darstellung von Gewalt, extremen politischen Ansichten und Verschwörungstheorien, aber auch persönliche Angriffe durch Cybermobbing, ungefilterte Kontaktanbahnungen, inkl. Cybergrooming, dysfunktionale Rollenvorbilder und suchtfördernde Aspekte gehen mit Gefahren für die psychische Gesundheit einher.

          Von Cybermobbing sind ca. 5 % der Kinder und Jugendlichen in Deutschland betroffen. Ein bidirektionaler Zusammenhang mit psychischer Gesundheit konnte gezeigt werden. Mit der Computerspielstörung ist die erste Digitale-Medien-Nutzungsstörung (DMNS) in die elfte Revision der Internationalen Klassifikation der Krankheiten (ICD-11) aufgenommen und damit als psychische Erkrankung international anerkannt worden. Adoleszente sind überproportional häufig betroffen und erfahren Beeinträchtigungen ihrer psychischen Entwicklung und ihres Funktionsniveaus.

          Zur Förderung adoleszenter gesunder Mediennutzung stehen Angebote zur Verfügung, deren Ausbau, strukturierte Anwendung und Evaluierung erforderlich sind. Evidenzbasierte Präventions- und Behandlungsoptionen von DMNS fehlen derzeit weitgehend. Ihre Entwicklung, Überprüfung und Verbreitung sollten weiter gefördert werden.

          Translated abstract

          The opportunities and hazards of digital media, especially with regard to children and adolescents, are currently the subject of frequent family, school, and social debates.

          Digital platforms can support the accomplishment of adolescent developmental tasks through gaming and social exchange as well as communication and contact promotion, learning, and health promotion, and are widely used for entertainment. In Germany, almost all adolescents own a smartphone. During the COVID-19 pandemic, an intensification of the use of digital games, social media, and streaming offers by adolescents was observed. Exposure to age-uncensored content such as the depiction of violence, extreme political views, and conspiracy theories, as well as personal attacks through cyberbullying, unfiltered initiation of contact including cybergrooming, dysfunctional role models, and addiction-promoting aspects are associated with mental health risks.

          Cyberbullying affects about 5% of children and adolescents in Germany. A bidirectional relationship with mental health could be shown. The gaming disorder is the first digital media use disorder (DMUD) that has been included in the ICD-11 and thus internationally recognized as a mental illness. Adolescents are affected disproportionately often and experience impairments in their mental development and levels of functioning.

          Services are available to promote adolescent media literacy, and their expansion, structured application, and evaluation are needed. Evidence-based prevention and treatment options for DMUD are currently largely lacking. Their development, review, and dissemination should be further supported.

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          Age at onset of mental disorders worldwide: large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies

          Promotion of good mental health, prevention, and early intervention before/at the onset of mental disorders improve outcomes. However, the range and peak ages at onset for mental disorders are not fully established. To provide robust, global epidemiological estimates of age at onset for mental disorders, we conducted a PRISMA/MOOSE-compliant systematic review with meta-analysis of birth cohort/cross-sectional/cohort studies, representative of the general population, reporting age at onset for any ICD/DSM-mental disorders, identified in PubMed/Web of Science (up to 16/05/2020) (PROSPERO:CRD42019143015). Co-primary outcomes were the proportion of individuals with onset of mental disorders before age 14, 18, 25, and peak age at onset, for any mental disorder and across International Classification of Diseases 11 diagnostic blocks. Median age at onset of specific disorders was additionally investigated. Across 192 studies (n = 708,561) included, the proportion of individuals with onset of any mental disorders before the ages of 14, 18, 25 were 34.6%, 48.4%, 62.5%, and peak age was 14.5 years (k = 14, median = 18, interquartile range (IQR) = 11–34). For diagnostic blocks, the proportion of individuals with onset of disorder before the age of 14, 18, 25 and peak age were as follows: neurodevelopmental disorders: 61.5%, 83.2%, 95.8%, 5.5 years (k = 21, median=12, IQR = 7–16), anxiety/fear-related disorders: 38.1%, 51.8%, 73.3%, 5.5 years (k = 73, median = 17, IQR = 9–25), obsessive-compulsive/related disorders: 24.6%, 45.1%, 64.0%, 14.5 years (k = 20, median = 19, IQR = 14–29), feeding/eating disorders/problems: 15.8%, 48.1%, 82.4%, 15.5 years (k = 11, median = 18, IQR = 15–23), conditions specifically associated with stress disorders: 16.9%, 27.6%, 43.1%, 15.5 years (k = 16, median = 30, IQR = 17–48), substance use disorders/addictive behaviours: 2.9%, 15.2%, 48.8%, 19.5 years (k = 58, median = 25, IQR = 20–41), schizophrenia-spectrum disorders/primary psychotic states: 3%, 12.3%, 47.8%, 20.5 years (k = 36, median = 25, IQR = 20–34), personality disorders/related traits: 1.9%, 9.6%, 47.7%, 20.5 years (k = 6, median = 25, IQR = 20–33), and mood disorders: 2.5%, 11.5%, 34.5%, 20.5 years (k = 79, median = 31, IQR = 21–46). No significant difference emerged by sex, or definition of age of onset. Median age at onset for specific mental disorders mapped on a time continuum, from phobias/separation anxiety/autism spectrum disorder/attention deficit hyperactivity disorder/social anxiety (8-13 years) to anorexia nervosa/bulimia nervosa/obsessive-compulsive/binge eating/cannabis use disorders (17-22 years), followed by schizophrenia, personality, panic and alcohol use disorders (25-27 years), and finally post-traumatic/depressive/generalized anxiety/bipolar/acute and transient psychotic disorders (30-35 years), with overlap among groups and no significant clustering. These results inform the timing of good mental health promotion/preventive/early intervention, updating the current mental health system structured around a child/adult service schism at age 18.
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            The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model for addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond Internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors

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              Uses and Gratifications Theory in the 21st Century

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                Author and article information

                Contributors
                k.paschke@uke.de
                Journal
                Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
                Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
                Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
                Springer Berlin Heidelberg (Berlin/Heidelberg )
                1436-9990
                1437-1588
                1 March 2024
                1 March 2024
                2024
                : 67
                : 4
                : 456-464
                Affiliations
                Deutsches Zentrum für Suchtfragen des Kindes- und Jugendalters (DZSKJ), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, ( https://ror.org/01zgy1s35) Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Hamburg Deutschland
                Article
                3848
                10.1007/s00103-024-03848-y
                10995066
                38427080
                e08a3743-1569-4fd5-86db-bbca126ee0b8
                © The Author(s) 2024

                Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden.

                Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen.

                Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de.

                History
                : 10 October 2023
                : 2 February 2024
                Funding
                Funded by: Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (5411)
                Categories
                Leitthema
                Custom metadata
                © Robert Koch-Institut 2024

                internet,nutzungsstörungen,mediensucht,cybermobbing,kinder und jugendliche,use disorder,media addiction,cyberbullying,children and adolescents

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