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      Lebensbedrohliche Einsatzlagen : Handlungsempfehlung zur Zusammenarbeit zwischen Polizei, Kliniken und nichtpolizeilicher Gefahrenabwehr Translated title: Terror attacks : Recommendations for cooperation between police, hospitals and non-police security services

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          Abstract

          Hintergrund

          Die Gefahr terroristischer Anschläge in der Bundesrepublik Deutschland ist gegeben und nimmt aktuell weiter zu. Öffentlich geförderte Akutkrankenhäuser haben eigenverantwortlich umfassende Vorsorge für ihre Einsatzfähigkeit bei Katastrophen zu treffen. Dieser Auftrag ist auch bei Terror- und Amoklagen sicherzustellen. Eine optimale Abstimmung zwischen präklinischer und klinischer Versorgung ist unabdingbar.

          Fragestellung

          Es werden Handlungsempfehlungen zur Zusammenarbeit von außerklinischer und klinischer Planung zur Bewältigung eines Massenanfalls von Verletzten bei lebensbedrohlichen Einsatzlagen (LebEL) vorgestellt.

          Material und Methoden

          Die Klinikübergreifende Sicherheitskonferenz Baden-Württemberg (KLÜSIKO BW) ist eine Arbeitsgemeinschaft aus Vertretern der Akutkliniken in Baden-Württemberg, des Ministeriums für Inneres, Digitalisierung und Migration Baden-Württemberg, des Ministeriums Soziales und Integration Baden-Württemberg, des Landespolizeipräsidiums Baden-Württemberg und der Baden-Württembergischen Krankenhausgesellschaft e. V. Von 2018 bis 2020 wurden in der KLÜSIKO BW Handlungsempfehlungen zur „Zusammenarbeit zwischen Polizei, Kliniken und nichtpolizeilicher Gefahrenabwehr“ erarbeitet. Die Handlungsempfehlungen wurden in 6 Arbeitssitzungen konzertiert und in 2 anschließenden Videokonferenzen parafiert. Eine Empfehlung galt als verabschiedet, wenn abschließend die Vollversammlung der KLÜSIKO BW ihre Zustimmung mit absoluter Mehrheit gab.

          Ergebnisse und Diskussion

          Zu fordern sind kompetenzbasierte Schnittstellenlösungen für ein reibungsloses Zusammenwirken von Präklinik und Klinik bei der Versorgung von Patienten, die Opfer einer LebEL wurden. Für die Vorplanung wird die Einrichtung einer lokalen Sicherheitskonferenz auf der Ebene Landkreis/Untere Katastrophenschutzbehörde mit folgenden Teilnehmern empfohlen: Untere Katastrophenschutzbehörde, Feuerwehr, regionales Polizeipräsidium, Leitender Notarzt, Rettungsdienste, Katastrophenschutzbeauftragte betroffener Kliniken. Empfohlen wird ein gemeinsames Führungs- und Lagezentrum (FLZ), wo sich Führungspersonal von Polizei, Rettungsdienst, Feuerwehr und Katastrophenschutz einfinden, um die Abwicklung des Schadensereignisses gemeinsam, kompetent und ohne Zeitverlust zu organisieren. Aus diesem FLZ sollten dann die Kliniken in regelmäßigen zeitlichen Abständen mit Informationen versorgt werden. Übungen sollten regelmäßig stattfinden. Eine besondere Bedeutung kommt organisationsübergreifenden Übungen zu.

          Translated abstract

          Background

          The risk of terrorist attacks in the Federal Republic of Germany is present and is currently increasing. Publicly funded acute care hospitals and their owners are involved in disaster control as part of their remit and are responsible for taking comprehensive precautions to ensure their operational capability in the event of disasters. This mandate must also be ensured in the event of terrorist attacks and amok incidents. For this purpose, an optimal cooperation between preclinical and clinical care is indispensable.

          Aim

          Recommended actions for collaboration between nonclinical and clinical planning to manage a mass casualty incident in terrorist life-threatening response situations are presented.

          Material and methods

          The Inter-Hospital Security Conference Baden-Württemberg (IHSC BW) is an association of representatives of acute hospitals in Baden-Württemberg, the Ministry of the Interior, Digitalization and Migration Baden-Württemberg, the Ministry of Social Affairs and Integration Baden-Württemberg, the State Police Headquarters Baden-Württemberg and the Baden-Württemberg Hospital Association. From 2018 to 2020, the IHSC BW developed recommendations for action on cooperation between police, hospitals and non-police emergency response. The recommendations for action were agreed by the group members in 6 working sessions and initialled in two subsequent video conferences. A recommendation was considered adopted when the IHSC BW plenary assembly finally gave its approval with an absolute majority.

          Results and discussion

          Competence-based interface solutions for a smooth cooperation between prehospital and hospital management in the care of patients who have become victims of a terrorist attack are to be demanded. For preliminary planning, the establishment of a local safety conference at the county disaster control authority level with the following participants is recommended: disaster control authority, fire department, regional police headquarters, chief emergency physician, rescue services and disaster control officers of affected clinics. It is recommended to set up a joint command and situation center (CSC), where management personnel from the police, rescue service, fire department and disaster control can meet to organize the handling of the incident jointly, competently and without loss of time. From this CSC, a liaison officer should then provide the clinics with information at regular intervals. Exercises should take place regularly. Cross-organizational exercises are particularly important, and this is one of the tasks of the local safety conference.

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          Most cited references25

          • Record: found
          • Abstract: found
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          The First Aid and Hospital Treatment of Gunshot and Blast Injuries.

          When gunshot and blast injuries affect only a single person, first aid can always be delivered in conformity with the relevant guidelines. In contrast, when there is a dynamic casualty situation affecting many persons, such as after a terrorist attack, treatment may need to be focused on immediately life-threatening complications.
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            [The Berlin mass casualty hospital triage algorithm : Development, implementation and influence on exercise-based triage results].

            Patient triage has a key function within the scope of the successful management of mass disasters and ensures the correct resource allocation. Analysis of unheralded hospital disaster training in Berlin hospitals revealed triage problems referring the correct classification of patients in the triage categories and relevant overtriaging and undertriaging. Therefore, a triage algorithm tailored to the clinical setting was developed in Berlin and after presentation and discussion within the circle of the representatives for clinical catastrophe protection, the algorithm was introduced as obligatory in 2015. This study was carried out to validate and investigate the effects of the triage algorithm.
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              [Hospital emergency plan: the consequence-based model].

              A very basic aim of disaster planning is to reduce complexity. This is not only the case for emergency services outside of hospitals, but also for hospitals facing the pressure to manage any kind of disaster. Despite some disadvantages, hospital disaster planning is traditionally based on the distinction between internal and external scenarios. In this article, we describe for the first time a new model used to prepare a hospital emergency plan. We call it the consequence-based model. It is based on the two major consequences that any possible scenario will have on a hospital: breakdown of functionality and overrun of capacity. The consequence-based model will automatically focus the planning on restoring functionality and increasing capacity.
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                Author and article information

                Contributors
                ernst.pfenninger@uniklinik-ulm.de
                Journal
                Anaesthesiologie
                Anaesthesiologie
                Die Anaesthesiologie
                Springer Medizin (Heidelberg )
                2731-6858
                2731-6866
                25 July 2024
                25 July 2024
                2024
                : 73
                : 8
                : 543-552
                Affiliations
                [1 ]Stabsstelle Katastrophenschutz, Universitätsklinikum Ulm, ( https://ror.org/05emabm63) Ulm, Deutschland Albert-Einstein-Allee 29, 89081
                [2 ]Stabsstelle Katastrophenschutz, Risiko- und Gefahrenabwehr Universitätsklinikum, Freiburg, Deutschland
                [3 ]Abteilung für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, ( https://ror.org/05qz2jt34) Ulm, Deutschland
                [4 ]Zentralbereich Katastrophenschutz RKH Kliniken Ludwigsburg, Ludwigsburg, Deutschland
                Article
                1434
                10.1007/s00101-024-01434-0
                11310230
                39052084
                83db743a-28c7-4a7a-b0c1-64aa9e823947
                © The Author(s) 2024

                Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden.

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                History
                : 19 June 2024
                Funding
                Funded by: Universitätsklinikum Ulm (8941)
                Categories
                Notfallmedizin
                Custom metadata
                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2024

                terrorismus,kommunikation,führungs- und lagezentrum,präklinisches management,klinische versorgung,terrorism,communication,command and control center,prehospital management,clinical care

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