Iron deficiency and immune activation are the two most frequent causes of anemia, both of which are based on disturbances of iron homeostasis. Iron deficiency anemia results from a reduction of the body’s iron content due to blood loss, inadequate dietary iron intake, its malabsorption, or increased iron demand. Immune activation drives a diversion of iron fluxes from the erythropoietic bone marrow, where hemoglobinization takes place, to storage sites, particularly the mononuclear phagocytes system in liver and spleen. This results in iron-limited erythropoiesis and anemia. This review summarizes current diagnostic and pathophysiological concepts of iron deficiency anemia and anemia of inflammation, as well as combined conditions, and provides a brief outlook on novel therapeutic options.
Eisenmangel und Immunaktivierung sind die zwei häufigsten Ursachen der Anämie. In beiden Situationen besteht ursächlich eine Störung der Eisenhomöostase. Die Eisenmangelanämie beruht auf einer Verminderung des Gesamtkörpereisens infolge von Blutverlust, unzureichender alimentärer Zufuhr oder intestinaler Absorption bzw. erhöhtem Bedarf an Eisen. Immunaktivierung führt bei normalem Gesamtkörpereisen zu dessen Umverteilung vom erythropoetischen Knochenmark, der primären Stelle der Hämoglobinproduktion, in das mononukleäre Phagozytensystem der Leber und Milz, die Hauptorgane der Eisenspeicherung. Dies führt letztlich zur Anämie. In dem vorliegenden Übersichtsartikel werden aktuelle diagnostische und pathophysiologische Konzepte von Eisenmangelanämie, Entzündungsanämie sowie kombinierter Anämie zusammengefasst und ein kurzer Ausblick auf neue Therapieoptionen geboten.
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