39
views
0
recommends
+1 Recommend
2 collections
    0
    shares
      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found
      Is Open Access

      Health care users' satisfaction in Brazil, 2003 Translated title: Satisfação dos usuários com a assistência de saúde no Brasil, 2003

      research-article

      Read this article at

      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Evaluation of users' satisfaction with the health system brings back longstanding questions concerning the quality of services provided to the Brazilian population. The current study analyzes satisfaction with outpatient and inpatient care based on the results of the World Health Survey, conducted in Brazil in 2003. To explain satisfaction with various aspects of care through a small number of factors, the factor analysis technique was used, through principal components analysis (PCA). Multiple regression models identified associations between satisfaction scores and different sociodemographic variables. For outpatient care, waiting time showed the lowest degree of satisfaction, and in the case of hospitalization, freedom to choose the physician was the worst evaluated aspect. Three components were extracted from the PCA, related respectively to satisfaction with health professionals, health services, and health problem solution. Multiple regression analysis showed that having experienced some type of discrimination (on the basis of gender, age, poverty, social class, skin color, or type of disease) and being an exclusive user of the public National Health System involved a lower degree of users' satisfaction.

          Translated abstract

          A avaliação da satisfação com o sistema de saúde sob a ótica do usuário recoloca antigos questionamentos quanto à qualidade dos serviços oferecidos à população brasileira. Este trabalho analisa os resultados sobre satisfação com a assistência de saúde prestada (ambulatorial e internação) da Pesquisa Mundial de Saúde, realizada no Brasil no ano de 2003. Com o objetivo de explicar a satisfação com o atendimento em seus aspectos por meio de um pequeno número de fatores, foi utilizada a técnica de análise fatorial por componentes principais (ACP). Modelos de regressão múltipla permitiram identificar associações dos escores de satisfação com diferentes variáveis sócio-demográficas. O tempo de espera foi o item que demonstrou menor grau de satisfação, no caso de atendimento ambulatorial, e a liberdade de escolha do profissional de saúde, no caso de internação. Na ACP foram extraídos três componentes, que se relacionaram à satisfação com os profissionais, serviços e resolução do problema de saúde. A regressão múltipla revelou que ter sofrido algum tipo de discriminação (por sexo, idade, pobreza, classe social, raça ou tipo de doença) e ser usuário exclusivo do SUS implica o menor grau de satisfação dos usuários com o atendimento recebido.

          Related collections

          Most cited references21

          • Record: found
          • Abstract: found
          • Article: found
          Is Open Access

          A relação assimétrica médico-paciente: repensando o vínculo terapêutico

          A relação médico-paciente é uma temática que hoje encontra um renovado interesse na produção cientifica, na formação e prática clínica com a aplicação de técnicas comunicacionais que podem proporcionar uma melhor qualidade na relação. O presente artigo, por meio de uma revisão da literatura e da apresentação dos resultados de uma pesquisa que realizamos sobre a relação entre médicos e pacientes no Programa de Saúde da Família no Estado do Ceará, se propõe a refletir sobre quais os fatores que estão na raiz desta problemática. Uma melhor relação médico-paciente não tem somente efeitos positivos na satisfação dos usuários e na qualidade dos serviços de saúde, mas exerce também uma influência direta sobre o estado de saúde dos pacientes. Esta demanda exige a implementação de mudanças visando à aquisição de competências na formação dos médicos.
            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: not found
            • Article: not found

            Acesso e acolhimento aos usuários em uma unidade de saúde de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: not found
              • Article: not found

              A qualidade da saúde

                Bookmark

                Author and article information

                Journal
                csp
                Cadernos de Saúde Pública
                Cad. Saúde Pública
                Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz (Rio de Janeiro, RJ, Brazil )
                0102-311X
                1678-4464
                2005
                : 21
                : suppl 1
                : S109-S118
                Affiliations
                [02] Rio de Janeiro orgnameFundação Oswaldo Cruz orgdiv1Centro de Informação Científica e Tecnológica Brasil
                [01] Recife orgnameFundação Oswaldo Cruz orgdiv1Centro de Pesquisa Aggeu Magalhães Brasil
                Article
                S0102-311X2005000700012 S0102-311X(05)02100012
                10.1590/S0102-311X2005000700012
                39ca2715-d4cd-4500-ae26-1437569182f4

                This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

                History
                : 04 May 2003
                : 19 October 2005
                : 18 October 2005
                Page count
                Figures: 0, Tables: 0, Equations: 0, References: 19, Pages: 0
                Product

                SciELO Brazil

                Self URI: Full text available only in PDF format (EN)
                Categories
                Articles

                Consumer Satisfaction,Discrimination in the Health Sector,Health System,Satisfação dos Consumidores,Discriminação no Setor Saúde,Sistema de Saúde

                Comments

                Comment on this article