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      Sicherheitskultur in der Orthopädie und Unfallchirurgie : Eine qualitative Untersuchung der ärztlichen Perspektive Translated title: Safety culture in orthopedics and trauma surgery : A qualitative study of the physicians’ perspective

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          Abstract

          Hintergrund

          Krankenhäuser in Deutschland betreiben ein Risikomanagement, welches die Prävention und systematische Aufarbeitung unerwünschter Ereignisse unterstützen kann. Ein wichtiger Aspekt davon ist die Etablierung einer Sicherheitskultur. Die Erhebung der Sicherheitskultur findet im deutschsprachigen Raum bisher selten und fast ausschließlich durch quantitative Instrumente statt. Im Fachbereich Orthopädie und Unfallchirurgie ist in Deutschland eine hohe Zahl an bestätigten Behandlungsfehlern und Risikoaufklärungsmängeln verzeichnet. Deshalb untersucht die vorliegende Studie die Sicherheitskultur in diesem Fachbereich.

          Fragestellung

          (I) Wie nehmen Ärzte der Orthopädie und Unfallchirurgie den Umgang mit unerwünschten Ereignissen im klinischen Alltag wahr, und (II) was sind die relevanten Bestandteile einer Sicherheitskultur aus ärztlicher Perspektive?

          Material und Methoden

          Es wurden 14 Einzelinterviews mit Ärzten der Orthopädie und Unfallchirurgie geführt. Die Interviews wurden audioaufgezeichnet, transkribiert und anhand der Thematic Analysis nach Braun und Clarke und des Yorkshire Contributory Factors Framework analysiert. Zur Organisation der Daten wurde die Software MAXQDA verwendet.

          Ergebnisse

          Es konnte ein starker Einfluss der Führungskräfte auf den Umgang mit unerwünschten Ereignissen im ärztlichen Team festgestellt werden. Von Chefärzten wurde erwartet, eine gute Sicherheitskultur vorbildhaft vorzuleben, da sie durch ihr Verhalten die Handlungsweisen des Teams in sicherheitsrelevanten Situationen beeinflussen.

          Diskussion

          Der Einbezug von Chefärzten in die Entwicklung von Maßnahmen zur Verbesserung der Sicherheitskultur in der Orthopädie und Unfallchirurgie sollte aufgrund der Bedeutsamkeit hierarchischer Strukturen in Betracht gezogen werden.

          Zusatzmaterial online

          Die Online-Version dieses Beitrags (10.1007/s00113-020-00917-0) enthält weitere Informationen zu Material und Methoden der Studie. Beitrag und Zusatzmaterial stehen Ihnen auf www.springermedizin.de zur Verfügung. Bitte geben Sie dort den Beitragstitel in die Suche ein, das Zusatzmaterial finden Sie beim Beitrag unter „Ergänzende Inhalte“.

          Translated abstract

          Background

          Hospitals in Germany operate risk management, which can support the prevention of adverse events and to systematically process them. Safety culture is one aspect of this. In German-speaking countries, however, surveying the safety culture is still limited and almost exclusively carried out using quantitative instruments. In Germany, the discipline of orthopedics and trauma surgery is characterized by a high number of confirmed treatment errors and lack of risk clarification, Therefore, this study investigated the safety culture in this discipline.

          Objective

          (I) How do orthopedic and trauma surgeons perceive the handling of adverse events in trauma centers and (II) what are relevant components of the safety culture from a medical perspective?

          Material and methods

          A qualitative study using 14 semi-structured one-to-one interviews was carried out with physicians in orthopedics and trauma surgery. The interviews were audiotaped, transcribed, and analyzed using the thematic analysis by Braun and Clarke and the Yorkshire contribution factors framework. The MAXQDA software was used to organize data.

          Results

          A strong influence of senior staff on the handling of adverse events in the medical team could be determined. It was expected that senior staff members have a strong model role function. They were expected to exemplify a high safety culture, because their behavior influences the team’s behavior in patient safety-related situations.

          Conclusion

          The involvement of senior staff in the development of interventions to improve the safety culture in orthopedics and trauma surgery should be considered due to the importance of hierarchical structures.

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          Most cited references31

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          Using thematic analysis in psychology

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            Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups.

            Qualitative research explores complex phenomena encountered by clinicians, health care providers, policy makers and consumers. Although partial checklists are available, no consolidated reporting framework exists for any type of qualitative design. To develop a checklist for explicit and comprehensive reporting of qualitative studies (in depth interviews and focus groups). We performed a comprehensive search in Cochrane and Campbell Protocols, Medline, CINAHL, systematic reviews of qualitative studies, author or reviewer guidelines of major medical journals and reference lists of relevant publications for existing checklists used to assess qualitative studies. Seventy-six items from 22 checklists were compiled into a comprehensive list. All items were grouped into three domains: (i) research team and reflexivity, (ii) study design and (iii) data analysis and reporting. Duplicate items and those that were ambiguous, too broadly defined and impractical to assess were removed. Items most frequently included in the checklists related to sampling method, setting for data collection, method of data collection, respondent validation of findings, method of recording data, description of the derivation of themes and inclusion of supporting quotations. We grouped all items into three domains: (i) research team and reflexivity, (ii) study design and (iii) data analysis and reporting. The criteria included in COREQ, a 32-item checklist, can help researchers to report important aspects of the research team, study methods, context of the study, findings, analysis and interpretations.
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              Sample Size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power

              Sample sizes must be ascertained in qualitative studies like in quantitative studies but not by the same means. The prevailing concept for sample size in qualitative studies is "saturation." Saturation is closely tied to a specific methodology, and the term is inconsistently applied. We propose the concept "information power" to guide adequate sample size for qualitative studies. Information power indicates that the more information the sample holds, relevant for the actual study, the lower amount of participants is needed. We suggest that the size of a sample with sufficient information power depends on (a) the aim of the study, (b) sample specificity, (c) use of established theory, (d) quality of dialogue, and (e) analysis strategy. We present a model where these elements of information and their relevant dimensions are related to information power. Application of this model in the planning and during data collection of a qualitative study is discussed.
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                Author and article information

                Contributors
                Isabel.hoeppchen@pmu.ac.at
                Journal
                Unfallchirurg
                Unfallchirurg
                Der Unfallchirurg
                Springer Medizin (Heidelberg )
                0177-5537
                1433-044X
                10 November 2020
                10 November 2020
                2021
                : 124
                : 6
                : 481-488
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.21604.31, ISNI 0000 0004 0523 5263, Institut für Pflegewissenschaft und -praxis, , Paracelsus Medizinische Privatuniversität, ; Strubergasse 21, 5020 Salzburg, Österreich
                [2 ]GRID grid.5253.1, ISNI 0000 0001 0328 4908, Abteilung Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung, , Universitätsklinikum Heidelberg, ; Im Neuenheimer Feld 130.3, 69120 Heidelberg, Deutschland
                [3 ]GRID grid.476788.2, ISNI 0000 0004 1769 2859, Abteilung für Orthopädie und Traumatologie, , AUVA Unfallkrankenhaus Salzburg, Akademisches Lehrkrankenhaus der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, ; Dr. Franz-Rehrl-Platz 5, 5010 Salzburg, Österreich
                Author notes
                [Redaktion]

                W. Mutschler, München

                H. Polzer, München

                B. Ockert, München

                Article
                917
                10.1007/s00113-020-00917-0
                8159809
                33170311
                02cffd2b-cafe-4083-a4ef-946249fc4851
                © The Author(s) 2020

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                History
                Funding
                Funded by: Paracelsus Medical University
                Categories
                Originalien
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                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021

                riskomanagement,kommunikationskultur,führung,ärztliches team,unerwünschte ereignisse,risk management,communication culture,leadership,medical team,adverse events

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